Ποιές θεωρούνται βασικές Δημόσιες υπηρεσίες (προς πολίτες και επιχειρήσεις) ;

ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Οι υπηρεσίες αυτές έχουν συμφωνηθεί και αξιολογούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, βάσει κοινής μεθοδολογίας, η οποία επιτρέπει, μεταξύ άλλων, τη σύγκριση της προόδου διαφορετικών κρατών στην ανάπτυξη των ίδιων υπηρεσιών – πρόκειται για την επονομαζόμενη άσκηση συγκριτικής αξιολόγησης (benchmarking).

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΠΟΛΙΤΕΣ

·    Φόρος εισοδήματος: δήλωση και ειδοποίηση εκκαθάρισης
·    Υπηρεσίες αναζήτησης εργασίας
·    Εισφορές κοινωνικής ασφάλισης
·    Προσωπικά έγγραφα (διαβατήριο και άδεια οδήγησης)
·    Καταχώρηση οχήματος (καινούρια, μεταχειρισμένα και εισαγόμενα αυτοκίνητα)
·    Έκδοση οικοδομικής άδειας
·    Δήλωση προς την αστυνομία (π.χ., σε περίπτωση κλοπής)
·    Δημόσιες βιβλιοθήκες (διαθεσιμότητα καταλόγων, εργαλεία αναζήτησης)
·    Πιστοποιητικά (γεννήσεως και γάμου): αίτηση και παραλαβή
·    Εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση
·    Ανακοίνωση μετακόμισης (αλλαγή διεύθυνσης)
·    Υπηρεσίες υγείας (διαθεσιμότητα υπηρεσιών και κλείσιμο ραντεβού)

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

·    Εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τους εργαζομένους
·    Φόρος επιχειρήσεων: δήλωση και ειδοποίηση εκκαθάρισης
·    ΦΠΑ: δήλωση και ειδοποίηση εκκαθάρισης
·    Έναρξη επιχείρησης
·    Υποβολή στοιχείων σε Στατιστικές υπηρεσίες
·    Τελωνειακές διασαφήσεις
·    Περιβαλλοντικές άδειες
·    Δημόσιες Προμήθειες

ΣΤΑΔΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Στάδιο 1 - Πληροφόρηση: Ηλεκτρονική πληροφόρηση για τις παρεχόμενες υπηρεσίες

Παρέχουν μόνο πληροφοριακό υλικό για τον τρόπο διεκπεραίωσης της υπηρεσίας. Οι πληροφορίες αφορούν τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομιστούν, τους φορείς που εμπλέκονται για την ολοκλήρωση της υπηρεσίας, τη σειρά εκτέλεσης των συναλλαγών που περιλαμβάνει η υπηρεσία, κλπ.

Στάδιο 2 - Αλληλεπίδραση: Λήψη (μεταφόρτωση – downloading) εντύπων

Παρέχουν πληροφοριακό υλικό για τον τρόπο διεκπεραίωσης της υπηρεσίας καθώς και επίσημο υλικό (πρότυπα αιτήσεων, βεβαιώσεων, κλπ) το οποίο οι χρήστες μπορούν να κατεβάσουν στον υπολογιστή τους, να το τυπώσουν και να το χρησιμοποιήσουν κατά τη συναλλαγή τους με το φορέα.

Στάδιο 3 – Αμφίδρομη αλληλεπίδραση: επεξεργασία εντύπων, συμπεριλαμβανομένης και της ταυτοποίησης

Εκτός από πληροφορίες, προσφέρουν online φόρμες για συμπλήρωση και ηλεκτρονική αποστολή. Δεδομένου ότι περιλαμβάνουν online υποβολή στοιχείων από μέρους του χρήστη, προϋποθέτουν μηχανισμό αναγνώρισης, ταυτοποίησης και προστασίας των δεδομένων που αποστέλλει ο χρήστης της υπηρεσίας.

Στάδιο 4 -  Συναλλαγή: Διεκπεραίωση αιτημάτων, ολοκλήρωση συναλλαγών και πληρωμή

Εκτός από φόρμες αποστολής στοιχείων, υποστηρίζουν λειτουργίες όπου ο χρήστης αυτού του επιπέδου, συνεπάγεται τη δυνατότητα της πλήρους υποκατάστασης της αντίστοιχης μη ηλεκτρονικής υπηρεσίας.

Στάδιο 5 Προσωποποίηση: Προληπτική, στοχευμένη παροχή υπηρεσιών

Το κράτος προβαίνει προληπτικά σε δράσεις με στόχο να προάγει την ποιότητα παροχής της υπηρεσίας και το βαθμό φιλικότητάς της προς το χρήστη, ενώ γίνεται και αυτόματη εκτέλεση ορισμένων υπηρεσιών, απαλλάσσοντας από τις αντίστοιχες ενέργειες τον πολίτη ή την επιχείρηση.

Το 5ο στάδιο ψηφιακής ολοκλήρωσης μιας υπηρεσίας έχει νόημα για ορισμένες μόνο υπηρεσίες, και εκφράζει τις ακόλουθες δύο διαστάσεις:

·    Την προληπτική παροχή υπηρεσιών (proactive service delivery), όπου δηλαδή το κράτος προχωρά προληπτικά σε δράσεις για να αναβαθμίσει την παροχή της υπηρεσίας και τη φιλικότητά της προς το χρήστη. Παραδείγματα τέτοιων δράσεων αποτελούν η έγκαιρη ειδοποίηση του πολίτη/ χρήστη σε περίπτωση που πρέπει να προβεί σε κάποια ενέργεια, η προ-συμπλήρωση δεδομένων σε αιτήσεις του χρήστη προς το Δημόσιο, κ.α.
·    Την αυτόματη παροχή υπηρεσιών, όπου το κράτος παρέχει αυτόματα συγκεκριμένες υπηρεσίες χωρίς να απαιτείται ο πολίτης (ή η επιχείρηση) να τις ζητήσει. Επίσης, ενώ μέχρι τώρα εξεταζόταν η άμεση συναλλαγή του πολίτη (επιχείρησης) με το Δημόσιο, πλέον λαμβάνεται υπόψη και η ύπαρξη ενδιαμέσων (intermediaries) που συναλλάσσονται με το Δημόσιο για λογαριασμό του αιτούντα (Στάδιο 4Β).

Ο παρακάτω πίνακας  δίνει εκ νέου τις 20 υπηρεσίες, με το ανώτατο στάδιο εξέλιξης της κάθε μίας.

Πίνακας: Ανώτατο στάδιο εξέλιξης για τις βασικές δημόσιες Υπηρεσίες

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΠΟΛΙΤΕΣ

Α/Α

Δημόσια Υπηρεσία

Ανώτατο Στάδιο Εξέλιξης

1

Φόρος εισοδήματος: δήλωση και ειδοποίηση εκκαθάρισης

5

2

Υπηρεσίες αναζήτησης εργασίας

4

3

Εισφορές κοινωνικής ασφάλισης

5

4

Προσωπικά έγγραφα (διαβατήριο και άδεια οδήγησης)

5

5

Καταχώρηση οχήματος (καινούρια, μεταχειρισμένα και εισαγόμενα αυτοκίνητα)

4

6

Έκδοση οικοδομικής άδειας

4

7

Δήλωση προς την αστυνομία (π.χ., σε περίπτωση κλοπής)

3

8

Δημόσιες βιβλιοθήκες (διαθεσιμότητα καταλόγων, εργαλεία αναζήτησης)

5

9

Πιστοποιητικά (γεννήσεως και γάμου): αίτηση και παραλαβή

4

10

Εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση

4

11

Ανακοίνωση μετακόμισης (αλλαγή διεύθυνσης)

4

12

Υπηρεσίες υγείας (διαθεσιμότητα υπηρεσιών και κλείσιμο ραντεβού)

4




ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ   

13

Εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τους εργαζομένους

4

14

Φόρος επιχειρήσεων: δήλωση και ειδοποίηση εκκαθάρισης

4

15

ΦΠΑ: δήλωση και ειδοποίηση εκκαθάρισης

4

16

Έναρξη επιχείρησης

4

17

Υποβολή στοιχείων σε Στατιστικές υπηρεσίες

5

18

Τελωνειακές διασαφήσεις

4

19

Περιβαλλοντικές άδειες

5

20

Δημόσιες Προμήθειες

4

Υπηρεσίες που λαμβάνουν τη μέγιστη επιτεύξιμη βαθμολογία (ήτοι 3/3, 4/4 ή 5/5) έχουν επίπεδο ψηφιακής ολοκλήρωσης 100% και χαρακτηρίζονται ως πλήρως διαθέσιμες ηλεκτρονικά (fully available online).